כיצד אדע האם הילד שלי בסכנה של דחייה חברתית? 

 

רוב החרמות החברתיות מתרחשות בגילאים 10 עד 12 ויש לכך סיבות התפתחותיות.
בכיתה ד’ ובכיתה ה חל שינוי מהותי, שבו לפרק זמן מסוים הילדים מפתחים חוקים של חברת הילדים . חוקים אלה נמצאים מתחת ל״ראדאר״ של המורים וההורים , והחוקים האלה יהיו החוקים השולטים!
נוצרת מעין ״מדינת ילדים״ , נוצר מלך ומלכת כיתה .
מי שלא שם לב לשינוי, וממשיך לעקוב אחר החוקים של הגדולים, עשוי לחוות דחייה חברתית עד כדי חרם!

המחקרים מחלקים את הילדים הדחויים חברתית ל 2 קבוצות:
1. ילדים דחויים תוקפניים , שהם הרוב( 80-90 אחוז).
2. ילדים דחויים כנועים ונסוגים ( 10-20 אחוז).
הסימנים של הדחוי התוקפן:
א.נוטה להשתמש בכוח כדי להשיג משחק מילד אחר ומנסה להשיג תשומת לב על ידי התנהגות שלילית.
ב.מרבה להפריע לפעילות של ילדים אחרים .
ג. נוטה לפעילות יתרה ואמפולסיבית.
ד. אינו שומר על הכללים בעת משחק משותף .
ה. אינו מרבה להשתלב בפעילויות חברתיות.
ו.נוטה לפרש רמזים חברתיים מעורפלים בצורה שלילית, ולהאשים אחרים בסיבה למצוקה שלו.
ז. המניעים שלהם באינטראקציות החברתיות הם הרסניים; לנקום, לפגוע ולהכניע ילדים אחרים.
ח. מגוון האסטרטגיות לפתרון סיכסוכים שקיים ברשותו הוא מצומצם( להרביץ ולשחד ילדים אחרים).
ט.ההערכה שלו את מצבו החברתי איננו מציאותי .הוא נוטה להעריך את מצבו כחיובי.

הסימנים של הדחוי הכנוע:
א.חוסר אסרטיביות וכניעה.
ב. דילמות וקשיים עשויים לעורר חרדה.
ג. חוסר מיומנויות חברתית:בעייה בכניסה לפעילות חדשה ,אי עמידה על זכויותיו וקושי להביע דעה ברורה וצלולה .
ד. הוא אינו מעוות רמזים חברתיים ומכיר באופן תאורטי אסטרטגיות של התמודדות.
ה. יש להם קושי בביצוע עקב בעייה של וויסות החרדה.
ו. יש לו הערכה שלילית על יעילותו העצמית. הוא חושב שאחרים לא אוהבים אותו ומייצר בסופו של דבר מצב של בידוד.
״ ממצאי המחקר מראים שמכל הקבוצות הסוציומטריות, רק הילדים הדחויים עתידים לפתח בעיות של ממש בהתבגרותם״( מתוך ״כשירות חברתית- קלודי טל).

מחובתנו( המבוגרים) לאתר את אותם ילדים ולסייע להם לשנות את המסלול, ולתווך להם כישורים חברתיים נכונים שיאפשרו להם לצמוח ולהשתלב.

טל אשד- מטפל ומנחה לפיתוח כישורים חברתיים בקבוצות ובאופן פרטני 0523809797

שינוי גודל גופנים
ניגודיות