מדינת הילדים

מדינת הילדים” היא תוכנית חברתית משפיעה ורבת השראה, שתכליתה יצירה מוגברת של קשרים וכישורים חברתיים במסגרת הבית-ספרית. 

התוכנית משלבת מפגשים עם הצוות החינוכי, עם ילדי בית הספר (בכיתה ובשלוש קבוצות אינטימיות) ועם ההורים. התוכנית מאפשרת בניית חזון חברתי ומייצרת שפה משותפת לכלל הילדים, המורים וההורים, על מנת ליצור מצב טבעי בו החזקים פותחים דלתות חדשות לילדים שבדרך כלל נמצאים בשוליים.

. שפה זו מונחלת במסגרת הכיתתית השלמה ובמקביל במסגרת שלוש קבוצות ייעודיות:

א. קבוצות הילדים:

1.קבוצת העצמה– קבוצה לחיזוק כישורים חברתיים בה ישתתפו בין היתר ילדים המגלים קושי חברתי יחד עם ילדים המגלים חוזקות חברתיות, אחת לשבוע, בדרך חווייתית.

2. קבוצת טאי צ’י– אומנות תנועה שמכילה עבודה על משמעת עצמית, ריכוז, קואורדינציה, עבודה בזוגות ולימוד כיצד להרגיע את הגוף והמחשבה. בקבוצה ישתתפו ילדים “שקופים” (עפ”י מערך סוציומטרי שייערך בתחילת שנה ולפי חוו”ד המחנכת), אשר אליהם יצטרפו במהלך השנה ילדים נוספים במצב חברתי טוב.

3. קבוצת מעצימים– קבוצה רב גילאית, שנבחרת על ידי הילדים עצמם מתוך כל כיתה, ואשר מכפילה את גודלה לאחר מספר מפגשים, בכך שמחברת בין ילדים מובילים לילדים שנמצאים בשולי הכיתה. בקבוצה זו הילדים יוזמנו להציע רעיונות לשיפור פני בית הספר בפן החברתי, והקבוצה תבחר פרויקט אחד לביצוע.

בין שלוש קבוצות הילדים מתקיימים יחסי גומלין ונוצרים פרויקטים משותפים, כך שהילדים מתחילים לקחת על עצמם אחריות, להרגיש שייכים.

בנוסף, חלק מהילדים בקבוצות הייעודיות ילמדו להעביר משחקים חברתיים בכיתות שלהם וגם יוכלו להעביר מערכים לכיתות הצעירים. בכך הם יוכלו לחזק את מעמדם החברתי בבית הספר בצורה היקפית.

לקראת סוף השנה יתקיים מופע טאי צ’י שבו ישתתפו ילדים מכל הקבוצות.

ב. הצוות החינוכי:

1. תינתן חוברת עם מערכי שיעור חברתיים עבור יסודי וחט”ב, שתימסר למחנכים לצורך העברה לתלמידים במסגרת הכיתתית, אחת לשבוע במהלך השנה.

 

2.יהיו שלוש פגישות גיבוש ולימוד חברתי לכלל הצוות החינוכי במהלך השנה.

3. שלוש ישיבות עם מחנכי הכיתות/יועצת במהלך השנה, לעדכון שוטף בתהליך, למידה מהשטח ופיתוח יוזמות ויצירת חיבורים חדשים בין הילדים.

ג. הורים:

1.מפגש פתיחה – סדנה חווייתית להורי הילדים של קבוצת ההעצמה.

2. הורים יוזמנו להשתתף בהקמת מיזם של הילדים במסגרת פרויקט בית ספרי.

3. מפגש סיום ורעיונות לשנה הבאה.

 

·         קיימת תוכנית התערבות בחירום למקרה הצורך, במידה ויש קושי חברתי שמגיע עד למצב הקיצוני של חרם. מומלץ להוסיף תוכנית זו למסגרת הלמידה של הצוות החינוכי כתוכנית מניעתית. בנוסף, במידה וקורה אירוע חירום ניתן להשתמש בתוכנית זו.

 

 

שינוי גודל גופנים
ניגודיות