מתי לאחרונה ראיתם סיטואציה של נידוי, של חרם? 

האם הייתם שותפים לחרם ? האם יצרתם אותו?
חרם היא תשובה גסה, אך טבעית, כנגד מי שפוגע בסדר חברתי כל שהוא.
רוב החרמות מתרחשים בגיל 10-11. הסיבה לכך היא שבגיל הזה הילדים נמצאים בשלב ביניים בו הם כבר הפנימו את האסור והמותר של ההורים והמורים, אבל בפועל מתפתחת מערכת מוסכמות פנימית של ״חברת הילדים״ בה הם שותפים.
אחת הסיבות הבולטות להתרחשות החרם, היא כאשר ילדים נשארים נאמנים למערכת החוקים של ההורים והמורים ולא מזהים את מערכת החוקים הפעילה של חברת הילדים בה הם שותפים. השאלה המתבקשת היא: איך ניתן לסייע? בפועל, עקב תגובה להתהוות חברתית טבעית, יש פוגעים ונפגעים, ולכל השותפים באירוע יש שיעור לא פשוט שהחיים מציעים. לפני זמן מה הייתי עד לחרם בו אחד הילדים לא הבין שהוא שובר שוב ושוב את המוסכמות של חבריו לקבוצה, עד שהקבוצה אותתה לו בצורה בוטה: די! האירוע התרחש בתוך מסגרת של קבוצה להעצמה חברתית, שתפקידה לסייע לילדים עם קשיים חברתיים לשפר את המיומנויות שלהם.
ברגע שסיטואציה כזו מתרחשת יכולים לקרות הרבה דברים, אבל בחלוקה גסה: א. התפרקות של הקבוצה ב. הזדמנות גדולה לתיקון. במקרה המתואר להלן ההתפרקות היתה ממש בפתח, אבל בכוחות משותפים של הילדים וצוות המטפלים שהנחו יחד איתי את הסדנה, נוצר שיח בוגר ואמיץ, נוצרה תקשורת מרגשת ומקרבת, שסופה שיעור ענק לכל מי שנכח בסיטואציה. יש כלים ויש דרכים בהן ניתן לטפל בקושי שצף ומאיים על הנפשות הרכות.
בעזרת ליווי נאמן ומכיל ניתן לצאת מהבור המייאש של הבדידות והנידוי, וללמוד איך לשגשג חברתית. 


מוזמנים ליצור קשר-
טל אשד
מטפל חברתי רגשי
מוביל קבוצות כישורים חברתיים
מטפל פרטני בילדים ונוער ד׳-יב׳
052-3809797
Sheatattal@walla.com

שינוי גודל גופנים
ניגודיות